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Faut-il s’installer dans la Silicon Valley pour réussir ?

21 février 2008

La réussite passe-t-elle par l’implantation dans la Silicon Valley ? C’est une question récurrente que toute jeune pousse innovante qui n’y est pas installée peut se poser. Des startups américaines du web se la pose et on voit beaucoup d’équipes qui se sont montées à Chicago, NYC, ou San Diego, déménager dans la SIlicon Valley lorsqu’est venu le temps de chercher des fonds et d’être dans le radar des partenaires potentiels, de la presse, ou des grands groupes.

Cette question se pose évidemment de l’autre côté de l’atlantique. Le français Loic Le Meur, CEO de Seesmic et l’israélien Eyal Hertzog, CEO de Metacafe, deux entrepreneurs de l’internet grand public et de la vidéo sur Internet viennent récemment de témoigner à ce sujet et jugent indispensables de s’établir dans la Silicon Valley pour réussir. Voici leur témoignages dans The Guardian et dans l’excellent Uberpulse de notre ami Jean-Baptiste Su.

Loic Le Meur, CEO de Seesmic

Loic Le Meur – a French businessman who recently moved from Paris to San Francisco in order to launch his latest venture, video startup Seesmic.com – said European startups were not taken seriously in Silicon Valley unless they were prepared to move wholesale to the US. « The fact that San Francisco is really the centre of the internet makes it much easier: you want to deal with another company? They are a block away, » he said. « If you want to do that from Europe, it’s much more complicated … if I had to push it a little bit I’d say that by default if you are in Europe you are not taken as seriously. » (…). He pinpointed the difficulty of doing business across the Atlantic and the lack of global ambition among many non-American companies, suggesting that many European investors were too cautious. « Venture capitalists in Europe tend to focus on revenues … whereas here [Silicon Valley] VCs tend to focus on community traction, » he said. « It may sound a bit bubblish … but it’s a very big difference. »

http://www.guardian.co.uk/technology/2008/jan/29/loiclemeur

Eyal Hertzog, CEO de Metacafe

« We as a company has suffered a lot for doing that move too late […] When you work from Israel and you’re an Internet start-up, you miss a few important things […] When we wanted to hire an engineer we could not find someone we could learn from. Because no one in Israel had experience with operating a web site in the order of magnitude of Metacafe […] And then we saw that thing from Israel called MySpace and it looked weird (it was 4 years ago) […] And then you read about this widget economy and you don’t really get it because you are not in that reality. And then we saw a competitor, called YouTube, that came with this thing, a video widget… and we thought why would they do that… someone can use that widget and put it on their own website and they’ll loose the visitors… and we thought they made a big mistake! […] And you can’t expect to do something which is blend into the new Web 2.0 culture without living it. It’s not going to work »

http://www.uberpulse.com/us/2008/02/foreign_consumer_web_startups_must_move_to_silicon_valley_metacafe_ceo_admits.php

 

C’est une bonne occasion de rappeler aux jeunes pousses innovantes que l’implantation dans la Silicon Valley est une question à se poser. Plusieurs startups françaises ont jugé l’implantation stratégique, comme Netvibes, Yoono, Neocase ou Qipit / RealEyes3D, en limitant l’implantation au strict nécessaire : création d’une filiale avec une équipe américaine pour le marketing, le business development et les ventes, avec un CEO français installé à temps plein ou présent très régulièrement dans la Vallée et maintien de l’équipe de développement en France. Pas de recette magique cependant, l’expérience montre que chaque CEO français doit faire lui-même l’effort de venir pour déterminer la meilleure stratégie et le meilleur plan d’actions en fonction d’objectifs réalistes vis-à-vis du marché américain.

Aymeril Hoang

 

 

 

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